Uit onderzoek van het CBS (2023) blijkt de omzet van online winkels in september 2023 een stuk minder te zijn dan in september 2022. Waar veel webshops zich focussen op efficiëntie en optimalisatie, wordt een belangrijk onderdeel vaak over het hoofd gezien: de potentie van technologie.

Experimenteren met digitale innovatie in IT

Met IT kun je veel meer dan enkel je webshop draaiende houden. Nieuwe digitale technologieën zijn een kans om je te onderscheiden, snel in te spelen op veranderingen in de markt of consumenten een nog betere gebruikerservaring te bieden. Als je het goed doet, kan IT je webshop een extra boost geven. Daarvoor moet je wel durven; durven te experimenteren. Het is aan ondernemers om met IT extra waarde voor de consument te creëeren, maar hoe?

Fysiek én virtueel: een blended winkelervaring

Een zogeheten blended winkelervaring met de Shared Shop van Vodafone Business biedt de consument die extra waarde met technologie. In een fysiek winkelpand zijn drie webshops en hun producten met Augmented Reality tot leven gebracht. De Shared Shop speelt in op de groeiende vraag naar blended winkelervaringen: zowel virtueel als fysiek shoppen. Voor deze campagne heeft Vodafone Business samengewerkt met duurzaam modemerk Studio Subtl, FairChain koffiebedrijf Moyee Coffee en vitaminemerk Yummygums. De Shared Shop is één van de vele voorbeelden waarmee Vodafone Business laat zien hoe online ondernemers een groter publiek kunnen bereiken met technologie.

AR-technologie

Door vloerstickers te scannen kregen bezoekers van de Shared Shop toegang tot een AR-wereld waarin de webwinkels virtueel tot leven zijn gebracht. Met behulp van iPads in de winkel konden bezoekers met de AR-ervaring het assortiment bekijken, de verhalen achter de verschillende producten leren kennen en producten aanschaffen. In dezelfde ruimte zijn drie uiteenlopende online winkels op geheel eigen wijze en naar eigen idee tot leven gebracht.

Benieuwd hoe dat eruit ziet?

Uiteenlopende merken en verhalen

In de Shared Shop van Studio Subtl lag de nadruk op het duurzame karakter van het modemerk, dat alleen gebruikmaakt van duurzaam geproduceerde stoffen en uitsluitend in Europa produceert. Moyee laat bezoekers met de Shared Shop zien hoe zij met ieder kopje van hun specialty koffie meewerken aan een toekomst zonder armoede en ontbossing. In de Shared Shop van Yummygums zien bezoekers hoe makkelijk het is om een gezonde routine aan te leren en wat de positieve effecten hiervan zijn.

Jorn van het Hof, eigenaar van Studio Subtl: ‘Wij geloven heel erg in de combinatie van online en fysiek als de beste manier om het merk te positioneren en de bekendheid te vergroten. Onze droom is om zowel nationaal als internationaal een aantal unieke stores met een ultieme brand experience te openen.’

Frank van Driel, co-owner en CMO Yummygums: ‘De Shared Shop is een interessante variant op klassieke retail, waarbij gebruik wordt gemaakt van de nieuwste trends – in dit geval in technologie – wat heel goed aansluit op Yummygums. Wij proberen met ons merk een stukje verbazing en vernieuwing te brengen, en dat zien consumenten hier goed terug.’

Guido van Staveren van Dijk, oprichter Moyee Coffee: ‘Dit biedt een fantastische mogelijkheid om onze FairChain visie met zoveel mogelijk mensen te delen en met Moyee Coffee te laten zien hoe dat werkt. Hopelijk inspireert het anderen om ieder product te veranderen in een catalyst of positive change en gezamenlijk te werken aan een economie waarin iedereen wint.’

Van Driel (Yummygums), Van het Hof (Studio Subtl) en Van Staveren van Dijk (Moyee Cofee) © Tycho Müller @ PhotoRepublic

De potentie van digitalisering benutten

Vodafone Business ondersteunt bedrijven bij het ontdekken en volledig benutten van de potentie die digitalisering te bieden heeft, met daarbij een grote rol voor veiligheid en betrouwbaarheid. ‘In ons trendrapport over de retailsector zien we een beweging richting bewust consumeren en produceren’, aldus John van Vianen, Executive Director Zakelijke Markt bij Vodafone. ‘Consumenten zijn op zoek naar verschillende ervaringen en verwachten daarbij zoveel mogelijk informatie. Met de Shared Shop laten we consumenten kennismaken met zowel de producten als het merk.’ 

Zelf aan de slag

Vodafone Business helpt kleine en middelgrote ondernemers in de digitaliserende wereld – elke dag nieuwe mogelijkheden. Ideeën, informatie en advies over onderwerpen als digitalisering, hybride werken, IoT, en nog veel meer. Laat digitalisering in je voordeel werken. Neem vrijblijvend contact op voor advies of luister bijvoorbeeld één van onze podcasts.